Factuur te laat betaald: zo worden je facturen sneller betaald!

belastingadvies

Meer tips of advies over je financiële administratie? Onze boekhouder in Enschede en boekhouder in Hengelo staan voor je klaar! Voor boekhouding Twente ben je bij 123Onlineboekhouding aan het juiste (online) adres. Wil je naast deze tips ook belastingadvies? Bij de afdeling belastingadvies Hengelo kun je altijd terecht voor vragen en advies. Klik hier voor contact. 

Als ondernemer herken je het vast wel: de factuur wordt te laat betaald en je moet er zelf achteraan. Dit levert een hoop onnodige stress op en vraagt veel van je tijd. Hoe kun je er dan voor zorgen dat je hier minder of zelfs helemaal niet meer achteraan hoeft? Hieronder een aantal tips om late factuurbetalingen in de toekomst te voorkomen.

Maak het je klanten makkelijker

Als je het je klanten zo makkelijk mogelijk maakt, zijn ze eerder geneigd je betaling meteen af te ronden. Dit kun je doen door een betaallink met je factuur mee te zenden. Zo kan je opdrachtgever met één klik op de knop via iDEAL, PayPal of creditcard betalen. Bijna alle financiële software die tegenwoordig gebruikt wordt voor facturering biedt deze optie aan. Factureren is voor de meeste mensen niet hun favoriete bezigheid. Zo maak je het proces dus zo pijnloos mogelijk en hoef je er vaker niet achteraan.

Bouw een goede relatie op met je klant

Uiteraard is dit niet altijd even praktisch of überhaupt mogelijk, maar je hebt er baat bij om een goede persoonlijke relatie op te bouwen met je klant. Een goede relatie met je klant voorkomt vaak te late betalingen. Zelf zul je waarschijnlijk ook eerder geneigd zijn een betaling door te zetten voor iemand die je persoonlijk kent. Het is niet altijd mogelijk om een échte persoonlijke relatie op te bouwen, maar een telefoontje in plaats van mail kan al wonderen doen voor de relatie met je klant. 

Wees duidelijk

Het is erg belangrijk om een duidelijke betalingstermijn aan te geven wanneer je een factuur uitstuurt. Zo heb je een houvast wanneer de betaling daadwerkelijk te laat wordt ingediend en weet je klant ook waar hij aan toe is. 

Je zult wel rekening moeten houden met regels omtrent de betalingstermijnen:  

  • Wanneer je factureert naar particulieren, mag je zelf de betalingstermijn bepalen. Criteria is wel dat dit een redelijke betalingstermijn moet zijn. Zet deze ter verduidelijking in het contract en vermeld het in de factuur. 
  • Bij het factureren aan een bedrijf zijn deze wettelijk verplicht om de factuur binnen 60 dagen te betalen. Normaliter is het zo dat deze betalingstermijn langer is dan wat er normaal wordt afgesproken. Meestal wordt er een betalingstermijn van 30 dagen aangehouden. 
  • Betaaltermijn verlopen? Stuur je klant een reminder. Je krijgt vaak al een seintje dat de factuur verlopen is, maar het zelf bijhouden is nooit een slecht idee. 

Vraag naar een betaling vooraf

Veel ondernemers kiezen ervoor om een aanbetaling of betaling vooraf in rekening te brengen. Vooral wanneer je zelf eerst directe kosten maakt in de vorm van bijvoorbeeld de inkoop van materialen. Zo voorkom je late betalingen achteraf. De klant wil immers dat de opdracht gedaan wordt. Zo voorkom je voorfinanciering en risico wanneer de klant opeens van de opdracht afziet, maar je al wel de materialen hebt ingekocht. 

Tot slot

Je zult als ondernemer altijd in situaties verkeren waarbij je een klant moet herinneren aan het betalen van je factuur. Met bovenstaande tips kun je dit echter wat vaker voorkomen, zodat je minder tijd kwijt bent aan het herinneren van je klanten en bijhouden van facturen en je meer kunt richten op het bedrijf zelf. 

Heb je vragen? We helpen je graag dus zoek vooral contact via de contactpagina.

We gebruiken cookies om jouw ervaring op de website te verbeteren en anonieme statistieken bij te kunnen houden. Door op "Prima!" te klikken, ga je akkoord met ons gebruik van cookies. Bedankt voor je bezoek en veel plezier op onze website! View more
Prima!
Liever niet