Verder na de Brexit: Hoe zit het met de BTW?

Brexit financiële tips

Na een lange aanloop en veel uitgebreide debatten was het op 31 januari 2020 zo ver: het Verenigd Koninkrijk verliet de Europese Unie. Bijna een jaar later, op 1 januari 2021, gingen ook de nieuwe verdragen van start. Hiermee werd de scheiding tussen beide partijen officieel. Maar wat is er sindsdien veranderd en welke gevolgen heeft deze scheiding voor de BTW en jouw onderneming?

Welke invloed heeft de Brexit?

Allereerst heeft de Brexit natuurlijk gevolgen voor het vrije reizen tussen de EU en het VK. Zo zijn er nu grenscontroles op plekken waar dit voorheen niet het geval was, en heb je in veel gevallen een visum nodig om de grens over te gaan. Daarnaast hebben de onderhandelingen geleid tot andere regels over veiligheid, samenwerking en handel. 

De invloed van de Brexit op de BTW

Als ondernemer vraag je je waarschijnlijk direct af wat de effecten zijn op de handel als je regelmatig zaken doet met het VK. Hieronder vind je belangrijkste veranderingen.

Goederen inkopen uit het Verenigd Koninkrijk

Zodra je goederen uit het VK inkoopt voor je onderneming, moet je hierover vanaf 1 januari 2021 BTW aangeven en betalen bij de Douane. Dit is Nederlandse BTW. Je kunt dit bedrag dus terugvragen bij het doen van de belastingaangifte. 

Wat verandert er door Brexit?

Goederen leveren in het VK

In de nieuwe situatie handel je met een land buiten de EU wanneer je goederen levert aan een partij in het VK. De goederen verlaten de EU waardoor je geen BTW hoeft te rekenen. Het Btw-tarief is hierbij dus 0%.

Diensten afnemen of leveren aan het VK

Wanneer je diensten afneemt uit het VK of levert aan het VK kan de nieuwe situatie voor enige verwarring zorgen. In de oude situatie kon de BTW verlegd worden naar de opdrachtgever op andersom. Nu het VK niet meer tot de EU behoort, is dit niet meer mogelijk. Met de tool van de Belastingdienst kun je nagaan welke regeling er op jouw situatie van toepassing is. Kom je er niet uit? Dan kun je de situatie het beste voorleggen aan je boekhouder. Hij of zij kan de afspraken toelichten en je helpen bepalen wat van toepassing is. 

De MOSS-regeling

De MOSS (mini One Stop Shop) regeling is opgericht voor bedrijven die digitale diensten leveren aan particulieren in andere EU landen. Dankzij deze regeling is het mogelijk om alle BTW aan te geven in één land, namelijk het land waar de onderneming geregistreerd staat. Zo hoef je als ondernemer niet in alle landen waar de afnemers wonen apart BTW te betalen. 

De splitsing van het VK met de EU zorgt er echter voor dat je deze regeling niet meer kunt gebruiken voor handel met het VK. Vanaf 1 januari 2021 moet je contact opnemen met de belastingdienst van het VK voor het regelen van de Btw-zaken die voorheen verliepen via de MOSS-regeling.

Wat verandert er voor Noord-Ierland?

Noord-Ierland wordt behandeld als een apart geval binnen de onderhandeling. Wat betreft de levering van goederen, wordt Noord-Ierland nog steeds beschouwd als een lidstaat van de EU. Voor goederen blijft het dus mogelijk om de BTW te verleggen. Dit geldt echter niet meer voor het leveren van diensten. Voor diensten geldt dat Noord-Ierland geen lidstaat meer is van de EU en de regels voor niet lidstaten van toepassing zijn. 

Meer weten over de gevolgen van de Brexit?

Wil je meer weten over de gevolgen die de Brexit heeft voor jouw onderneming? De boekhouders van 123Onlineboekhouding kunnen je voorzien van belastingadvies in Hengelo en adviseren over de gunstigste aanpak voor je onderneming. 

We gebruiken cookies om jouw ervaring op de website te verbeteren en anonieme statistieken bij te kunnen houden. Door op "Prima!" te klikken, ga je akkoord met ons gebruik van cookies. Bedankt voor je bezoek en veel plezier op onze website! View more
Prima!
Liever niet