Waar moet je aan denken als je personeel wilt aannemen?

Waar moet je aan denken als je personeel wilt aannemen - 123Onlineboekhouding

Vaak begin je een onderneming zonder personeel, op het moment dat je door de beginfase heen bent en begint te groeien kun je op zoek gaan naar (een) medewerker(s). Je wordt dan werkgever, maar hoe moet je dit regelen? Hoe vind je een goede werknemer?

Zoek passend personeel

Het kan verleidelijk zijn om zo snel mogelijk de eerste de beste kandidaat aan te nemen. Je wilt echter niet het risico lopen dat iemand niet aan jouw verwachtingen voldoet. Het is erg belangrijk dat je veel tijd en aandacht aan werving- en selectieproces besteedt. Denk na over wat je van jouw kandidaten verwacht, beschrijf de taken en verantwoordelijkheden en bedenk welke opleidingen en vaardigheden bij het functieprofiel past. Op het moment dat je een functieprofiel hebt opgesteld kun je een vacature plaatsen. Gebruik hiervoor wel passende vacature tekst.

Arbeidsvoorwaarden

Op het moment dat je een passende medewerker hebt gevonden moeten de arbeidsvoorwaarden worden opgesteld. Het is belangrijk om deze voorwaarden schriftelijk vast te leggen in een arbeidsovereenkomst. Er zijn afspraken wettelijk vastgelegd en je krijgt als werkgever te maken met het CAO van jouw branche. Je bent als werkgever bijvoorbeeld verplicht om minimaal het wettelijk minimumloon te betalen. Het is daarnaast verstandig om een proeftijd in jouw arbeidsovereenkomst op te nemen. In normale omstandigheden heb je een opzegtermijn van minimaal 1 maand, Gedurende de proeftijd mag je het arbeidscontract op elk moment opzeggen. De proeftijd mag maximaal 2 maand duren.

Aanmelden als werkgever

Als je personeel in dienst hebt moet je aangifte voor loonheffingen doen. Je hebt hier een loonheffingsnummer voor nodig, om deze te verkrijgen moet jij je aanmelden als werkgever. Dit doe je door het formulier “Melding Loonheffingen Aanmelding Werkgever” in te vullen. In dit formulier vermeld je jouw eerste werknemer die in dienst treedt en het aantal medewerkers dat je binnen 3 maanden verwacht in dienst te hebben. Op het moment dat jij je hebt aangemeld als werkgever ontvang je van de belastingdienst jouw loonheffingennummer en een aangiftebrief. Je kunt nu aangifte doen voor de loonheffingen!

De administratie

Je bent verplicht om een loonadministratie bij te houden. Je moet een loonstaat invullen, hierop vermeld je de gegevens die van belang zijn voor de volks en werknemersverzekeringen. Je moet jouw werknemers loonstrookjes sturen en jaaropgaves verstrekken. Deze gegevens gebruik je tevens voor het afdragen van loonheffingen. Je bent verplicht om de identiteit van een nieuwe werknemer vast te stellen. Bewaar een kopie van het ID in jouw administratie!

Een loonadministratie kan erg complex zijn, besteed daarom jouw loonadministratie uit aan 123Onlineboekhouding!

Heb je vragen over dit artikel? Neem dan contact met ons op!

Hulp nodig? Chat met ons