Je doel, missie en visie bepalen, hoe doe je dat?

Je doel, missie en visie bepalen, hoe doe je dat - 123Onlineboekhouding

Het is belangrijk om als ondernemer een duidelijke visie te hebben. Met een duidelijke visie heb je meer focus op het bedrijf en worden er betere resultaten behaald. Veel ondernemers zien het nut niet van een plan en zetten hun doelen niet op papier. Het is echter essentieel om jouw doelen, missie en visie in beeld te hebben.

Doelen

Je kunt als bedrijf meerdere doelen stellen. Een doel is een specifieke activiteit waar jij je met jouw bedrijf op richt.
Om een doel te kunnen formuleren bedenk je eerst wat jij belangrijk vindt voor jouw bedrijf op lange termijn. Je begint meestal groot en breed, nu is het de bedoeling om jouw doelen kleiner en concreter te maken, dit doe je door het doel waarneembaar en tijdgebonden te maken. Je voegt bijvoorbeeld een deadline, een getal, bedrag of percentage toe.

Voor de beeldvorming schets ik een eenvoudig voorbeeld.

Je begint bijvoorbeeld met “ik wil meer winst maken”.
Je maakt dit concreter door te zeggen “ik wil meer producten verkopen”
en vervolgens zeg je “ik wil binnen 3 maand 10% meer verkopen”.

Je hebt nu een concreet doel op papier staan.

Op het moment dat je doelen op papier hebt staan ga je kijken hoe je de doelen gaat realiseren.
Je vraagt je dan het volgende af:
Is het doel haalbaar en uitvoerbaar? accepteren je werknemers het doel? Is het resultaat van mijn doel meetbaar?

Missie en visie

In een missie beschrijf je kort de hogere doelstelling van het bedrijf. Het geeft vervolgens weer waar je bedrijf voor staat en wat het wilt uitstralen. In een visie beschrijf je wat jij met het bedrijf wilt bereiken in de toekomst. Je kunt naar jouw visie toewerken op het moment dat jouw organisatie zijn missie heeft behaald.
Het formuleren van een missie of een visie doe je aan de hand van een aantal specifieke vragen, hier vind je een aantal voorbeelden.

Missie:

Waarom bestaat de organisatie?
Welke behoefte vult het bedrijf in?
Wat is ons streefdoel? Hoe willen wij gezien worden?
Voor wie bestaan we? Wie zijn onze voornaamste belanghebbenden/stakeholders?
Wat is onze identiteit, welke normen en waarden vinden wij belangrijk?

Visie:

Wat zijn onze lange termijn ambities? Wat willen we bereiken?
Hoe ontwikkelen onze markt/branche/sector en afnemersgroepen zich naar de toekomst toe?
Zit de markt of onze doelgroep op onze producten/diensten te wachten?
Aan welke eisen moeten wij voldoen om succesvol te worden?
Waar zijn wij goed in, waar zijn wij niet goed in?

Heb je vragen over dit artikel? Neem dan contact met ons op!

We gebruiken cookies om jouw ervaring op de website te verbeteren en anonieme statistieken bij te kunnen houden. Door op "Prima!" te klikken, ga je akkoord met ons gebruik van cookies. Bedankt voor je bezoek en veel plezier op onze website! View more
Prima!
Liever niet