Hoe bepaal jij jouw uurtarief?

Het kan erg lastig zijn om een uurtarief vast te stellen. Hanteer je een te hoog tarief, dan schrik je klanten af, hanteer je een te laag tarief, dan genereer je te weinig inkomen.
Een uurtarief komt tot stand aan de hand van meerdere factoren. Denk bijvoorbeeld aan de sector, jouw opdrachtgever, de opdracht en de omstandigheden.

Het belangrijkste is natuurlijk dat jij met jouw uurtarief jouw zakelijke kosten kunt bekostigen. Je moet je daarnaast afvragen hoeveel jij over wilt houden. Niet alleen om er van te leven maar ook om een extra spaarcentje te kunnen opbouwen.

Om inzicht te krijgen in wat van uurtarief jij het beste kunt hanteren is het belangrijk om de administratie op orde te hebben. Als je de administratie op orde hebt, heb je de kosten in beeld en kun je een goede kostprijsberekening maken. Dit kan erg complex zijn, voor kostprijsberekeningen kun je 123Onlineboekhouding om advies vragen! Nu je weet wat jouw diensten/producten kosten wil je natuurlijk een extra centje over houden. Het extra bedrag wat je in rekening brengt is de  winstmarge. Het percentage is afhankelijk van verschillende factoren, hieronder worden enkele factoren toegelicht.

Specialistische werkzaamheden

jouw ervaring en specialisme bepalen het uurtarief. Als je een lastige opdracht heb die veel specialisme vereist mag je hier uiteraard meer voor vragen, dit geldt vooral als maar weinig mensen deze specialisme hebben/kennen. Ervaring speelt daarnaast ook een belangrijke rol, mensen zijn bereid meer te betalen voor iemand met 30 jaarervaring, iemand die 5 jaar ervaring heeft is hier dan in het nadeel.

Duur en omvang van de opdracht

Het is daarnaast logisch dat voor grotere opdrachten (in omvang en duur) lagere tarieven worden gehanteerd. Kleinere opdrachten kosten jou vaak meer tijd en energie. Heb je een grote opdracht, dan hoef je minder tijd te steken in het vinden van nieuwe opdrachten.

Concurrentie bepaalt de prijs

Dit is een belangrijk punt. Je kunt immers wel hoge winstmarges hanteren, maar als de prijs bij een concurrent veel goedkoper is, stappen de klanten naar de concurrent!
Het komt vaak voor dat klanten meerdere offertes aanvragen bij verschillende aanbieders, hier moet jij je dus op inspelen, hoe onderscheid jij je tegenover de rest?

Heb je vragen over dit artikel? Of zoek je ondersteuning bij het bepalen van jouw uurtarief? Neem dan contact met ons op!

Hulp nodig? Chat met ons